Betekeniseconomie in beeld
De afgelopen jaren zijn er binnen en buiten Nederland vele publicaties, boeken, en films verschenen en initiatieven gestart die te maken hebben met de betekeniseconomie. Ik heb daaruit een selectie gemaakt van zaken die ik interessant vind en die mij geïnspireerd hebben. Ik deel ze graag met je.
Op deze pagina vind je organisaties van betekenis, boeken en artikelen van betekenis en filmpjes die gaan over de betekeniseconomie. Ik blijf deze aanvullen, ook met zaken die ik via jullie onder ogen krijg. Kom je iets interessants tegen dat volgens jou een plek op deze pagina verdient, laat het met dan weten.
Organisaties van betekenis
Moyee Coffee: De eerste fair chain koffie van de wereld
Het bijzondere aan de van oorsprong Nederlandse onderneming Moyee Coffee is dat zij de koffieketen onder de loep hebben genomen en zich inzetten om deze eerlijker te maken. vandaar: fair chain. Verdiep je in hun verhaal.
Interface: Tapijttegels met dikke waarde
De ontstaansgeschiedenis van deze Amerikaanse wereldleider in de productie van ‘soft-surfaced modular floorcoverings’ (voor het gemak: tapijttegels) is er een van een succesvolle ondernemer die aan de vooravond van zijn pensioen een openbaring krijgt, geïnspireerd door het boek The Ecology of Commerce (1993) van Paul Hawken. Vanaf dan wordt alles anders…
Purpose People: Portretten van betekenisvolle onderdemers
Kees Klomp en Ron van Es maken korte filmportretten van Purpose People: ondernemende mensen die vanuit een overtuigende purpose hun weg banen.
The Mobile Factory: Van puin naar legoblokken
The Mobile Factory van Gerard Steijn zet puin om in stenen legoblokken om aardbevingsbestendige huizen te bouwen. Het is een mooi voorbeeld van een bedrijf dat opgericht is om een maatschappelijk vraagstuk op te lossen en daarmee ook zakelijk succesvol te worden. Dat...
Greyston Bakery: We bake cookies to hire people
Ik stel je graag voor aan Greyston Bakery in New York. Dikke kans dat je dit bedrijf inmiddels kent, want het is vermoed ik het meest genoemde en geroemde bedrijf van de laatste jaren wanneer het gaat om verantwoord en maatschappelijk betrokken ondernemerschap. Toch...
Boeken en artikelen van betekenis
Handboek Betekenisvol Ondernemen. Het Gat in de Maatschappij, Kees Klomp, Stephan Wobben en Jesse Kleijer, 2016
Uiteraard heb ik dit praktische handboek van Kees Klomp gelezen. Maar ik heb er nog geen tekst over geschreven die ik hier kan plaatsen. Ongetwijfeld komt die op enig moment nog, want voor mij nieuwe boek over identiteitsmarketing kan ik niet om dit boek heen. Kees...
The Purpose Economy: How Your Desire for Impact, Personal Growth and Community Is Changing the World, Aaron Hurst, 2014
Vreemd genoeg heb ik zelf dit boek van Aaron Hurst nog niet gelezen. Oorspronkelijk uitgebracht in 2014 in het Engels en afgelopen week verschenen in het Nederlands met de veelzeggende titel 'De Betekeniseconomie'. Ik beperk me voor dit moment tot het samenbrengen van...
Conscious Capitalism: Liberating the Heroic Spirit of Business, John Mackey en Raj Sisodia, 2013
Onderstaande tekst is een voorpublicatie uit mijn nieuwe boek over identiteitsmarketing. Ook het boek van John Mackey en Ray Sisodia met de titel Conscious Capitalism: Liberating the Heroic Spirit of Business uit 2103 vertelt in deels dezelfde en deels andere woorden...
Niet Alles Is te Koop: De Morele Grenzen van Marktwerking, Michael Sandel, 2012
Ik kreeg dit boek uitgereikt tijdens een bijeenkomst van de Rabobank waarbij Herman Wijffels de hoofdspreker was. Ik kende het niet, maar vind het achteraf bezien een van de beste boeken die ik de afgelopen jaren gelezen heb. Sandel stelt ons de vraag in wat voor...
Borderline Times: Het Einde van de Normaliteit, Dirk de Wachter, 2012
Concurrentiebeleid, het geloof in het meritocratische maatschappijmodel - het model dat de persoonlijke inzet en verdienste beter waardeert en beloont -, het op de voorgrond plaatsen van economische belangen, de teloorgang van overgeleverde normen en waarden, de...
Identiteit, Paul Verhaeghe, 2012
Wim Brands spreekt op 16 september 2012 met Paul Verhaeghe over zijn boek Identiteit (14:27 minuten)
Economics of Good and Evil: The Quest for Economic Meaning from Gilgamesh to Wall Street, Tomas Sedlacek, 2011
Dit boek van de Tsjechische econoom Tomas Sedlacek vond ik niet makkelijk leesbaar, maar wel bijzonder boeiend en de moeite waard. Economics of good and evil is een van de inspiratiebronnen voor mijn boek over de betekeniseconomie. Wat het boek in mijn ogen bijzonder...
The New Capitalist Manifesto: Building a Disruptively Better Business,Umair Haque, 2011
Onderstaande tekst is een voorpublicatie uit mijn nieuwe boek over identiteitsmarketing. Publicist en economisch strateeg Umair Haque heeft duidelijke ideeën over de wijze waarop bedrijven in de huidige economie waarde creëren. Ze doen dat door alle...
Shared Values, Michael Porter, Harvard Business Review, 2011
Onderstaande tekst is een voorpublicatie uit mijn nieuwe boek over identiteitsmarketing. Een andere wereldvermaarde marketeer, Michael Porter, lijkt een aantal jaren geleden ook het licht te hebben gezien. Begin 2011 verscheen in Harvard Business Review een artikel...
De Utopie van de Vrije Markt, Hans Achterhuis, 2010
Filosoof Hans Achterhuis onderzoekt in hoeverre het neoliberalisme een utopie is. Dit boek is een belangrijke inspiratiebron voor mij.
Marketing 3.0: From Products to Customers to the Human Spirit, Philip Kotler, Hermawan Kartajaya en Iwan Setiawan, 2010
Onderstaande tekst is een voorpublicatie uit mijn nieuwe boek over identiteitsmarketing. Philip Kotler is eerder in dit hoofdstuk al kort aan bod gekomen toen ik de ontwikkeling van marketing beschreef. Ongetwijfeld wordt hij gezien als (een van) de meest invloedrijke...
Business Spiritualiteit, Paul de Blot, 2006
Een pleitbezorger van een gedachtegoed dat nauw verweven is aan identiteitsmarketing is Paul de Chauvigny de Blot, honorair hoogleraar Business Spiritualiteit aan Nyenrode Business Universiteit. Zijn publicatie Business spiritualiteit als kracht voor organisatievernieuwing. Op zoek naar de mystiek van het zakendoen, geschreven ter gelegenheid van zijn oratie, vormt een grote persoonlijke inspiratiebron voor mij. In dit boek trekt De Blot de parallel tussen de visie van Ignatius de Loyola en het moderne zakendoen. De Blot vraagt zich hierin af wat de toekomst van management is en concludeert dat er van fundamentele vernieuwing van organisaties geen sprake is
Authentic Business, Neil Crofts, 2005
Onderstaande tekst is een voorpublicatie uit mijn nieuwe boek over identiteitsmarketing. Neil Crofts is een Engelsman die in 2001, hetzelfde jaar waarin Gert Disberg in Almelo startte met identiteitsmarketing, tot de conclusie kwam dat er geen platform was waar je kon...
Liberating the Corporate Soul. Building a Visionary Organization, Richard Barrett, 1998
Onderstaande tekst is een voorpublicatie uit mijn nieuwe boek over identiteitsmarketing. Richard Barrett is de voormalige Values Coördinator van de Wereldbank die al in 1998 een sterk pleidooi hield voor betekenisdenken, spiritualiteit en identiteit in het...
Video's van betekenis
Armoede is niet een gebrek aan karakter – TED Talk Rutger Bregman
Laat je inspireren door de TED Talk van Rutger Bregman van de Correspondent over armoede. Opgenomen op 25 april 2017 in Vancouver.
Tegenlicht: Rendement van geluk
Op 3 april 2016 zond de VPRO de onderstaande Tegenlichtuitzending uit. Een aflevering helemaal gewijd aan de betekeniseconomie met Kees Klomp in een hoofdrol. Hieronder de begeleidende tekst van de Tegenlicht website. Er groeit een nieuwe tak aan de boom van onze...
Tegenlicht: Het antwoord op de crisis komt uit Griekenland
Op 2 september 2013 zond de VPRO de onderstaande Tegenlichtuitzending uit. Heeft ook alles te maken met onze zoektocht naar een nieuwe economie. Hieronder de begeleidende tekst van de Tegenlicht website. Is het noodlijdende Griekenland het begin van een nieuw Europa?...
Tegenlicht: Gaten in de markt
Op 28 januari 2013 zond de VPRO de onderstaande Tegenlichtuitzending uit met de titel Gaten in de Markt. Voor mij een feest van herkenning en erkenning voor de betekeniseconomie. En mijn kennismaking met Douglas Rushkoff en Paul Verhaeghe. Hieronder de begeleidende...
True Price: Wat zaken echt kosten
Dit filmpje gaat over True Price, een organisatie in Amsterdam die een methode heeft ontwikkeld om het totale kostenplaatje van een organisatie te berekenen en daarmee de werkelijke impact in positieve en negatieve zin inzichtelijk te maken.
Ik & Mijn Geld
Deze aflevering van Dus ik ben van Stine Jensen vond ik zelf erg leuk om te kijken. Werd uitgezonden op 25 januari 2015 en duurt 38:36 minuten. Onze verhouding tot geld wordt tegen het licht gehouden op een leuke en leerzame manier. Onderstaande tekst komt van de NPO...
Voor jou tien robots?
Deze aflevering van Economische Zaken wordt op de site van de NPO als volgt aangekondigd: Kost automatisering banen? Hoe lang is ons pensioenstelsel nog houdbaar? En wordt delen het nieuwe bezitten? Deze en andere vragen komen aan bod in het tweede seizoen...