Identiteitsmarketing
Voor betekenisvolle organisatiesIdentiteitsmarketing in het kort
- die door klanten hoog gewaardeerd wordt;
- waarvoor mensen graag en langdurig willen werken;
- die een aantoonbare positieve bijdrage levert aan het verbeteren van onze samenleving;
- die financieel blaakt van gezondheid.
Zo verander je in een organisatie met een scherpe identiteit die werkt
Identiteitsmarketing is als leren fietsen. Je moet net zolang oefenen totdat het vanzelf gaat en niet bang zijn om te vallen. Hoe geweldig voelt het als je uiteindelijk op je fiets stapt en wegrijdt, een nieuwe wereld tegemoet.
Je kunt deze doorslaggevende omslag succesvol maken binnen één tot drie jaar. Je doorloopt daarbij drie fasen.
Bewust worden (3 tot 6 maanden)
Je wordt je bewust van je identiteit en van de gevolgen ervan voor de toekomst. Wat is onze identiteit en hoe verandert deze identiteit ons leven en dat van de mensen aan wie wij ons verbonden hebben? Wat vraagt deze identiteit van ons en van anderen?
Eigen maken (3 tot 6 maanden)
Bewustwording alleen volstaat niet. Je zult expliciet moeten kiezen voor de nieuwe identiteit en je deze ook eigen moeten maken. Wil ieder van ons zich in woord en daad daadwerkelijk verbinden aan onze identiteit? Wat gaat elk van ons concreet doen om invulling te geven aan onze identiteit? Hoe zorgen we ervoor dat we elkaar scherp houden en bijsturen bij het werken aan onze identiteit?
Vanzelfsprekend maken (6 maanden tot 2 jaar)
Dit is de fase waarin het waarmaken (verankeren) van je identiteit begint. Plannen uit fase 2 worden uitgevoerd. Nu gaat het eigenlijk nog maar om één vraag: lukt het elk van ons om daadwerkelijk te (blijven) werken vanuit onze identiteit en daarmee onze belofte aan klanten, samenleving en medewerkers waar te maken?
Identiteitsmarketing in 6 stappen
1. Klaar voor de start
2. Identiteitsbewijs opstellen
Lees meer >
3. Klaar voor het vervolg
4. Strategische scenario's uitwerken
5. Identiteitsmarketingplan opstellen
6. Werken aan identiteit
Inspiratieworkshops en lezingen
Ben je nieuwsgierig geworden naar identiteitsmarketing? Wil je anderen ermee laten kennismaken? Dan verzorg ik graag een workshop of lezing voor jou en je collega’s.
Ja, ik wil starten met identiteitsmarketing
Inspirerende voorbeelden
Rabobank Centraal Twente
In 2009-2010 heeft deze lokale Rabobank werk gemaakt van haar coöperatieve identiteit. Deze inspireert tot op de dag van vandaag haar medewerkers.
Westerkim
Dit zelfstandige christelijke verzorgingshuis in Hoogeveen heeft vanaf 2013 haar merkbelofte Welkom Thuis ontwikkeld en uitgebouwd tot een doorleefde identiteit.
Playing for Success
In 2010 heb ik meegewerkt aan de totstandkoming van het identiteitsbewijs voor dit naschoolse programma voor kinderen van 9 tot 14 jaar.
Mijn persoonlijke verhaal over identiteitsmarketing
Mensen die mij hebben meegemaakt weten dat ik vol overgave vertel over identiteitsmarketing. Een belangrijke reden dat ik zo overtuigd ben van de waarde van identiteitsmarketing voor elke organisatie is dat ik zelf meerdere malen heb ervaren hoe leven en werken vanuit identiteit richting geeft aan de besluiten die je neemt en daarmee tot prachtige uitkomsten leidt. Dat begon bij mijn overstap van de Universiteit van Delft naar Mercurius Marketing in 2007. In 2011, ik was inmiddels mede-eigenaar van de Betekenisfabriek, hebben we het bestaansrecht van onze organisatie heroverwogen, wat geleid heeft tot ingrijpende veranderingen. En recent, in maart 2017, speelde identiteit opnieuw een cruciale rol in de beslissing om de Zaak van Betekenis op te richten en zelfstandig verder te gaan. Benieuwd hoe dit gegaan is? Lees meer >
Deze foto hing destijds bij Mercurius Marketing in Almelo en symboliseert de sprong in het diepe die identiteitsmarketing voor mij betekende.
Boek
Identiteitsmarketing
Waarom wij bestaan
Lees over de basisprincipes van identiteitsmarketing en hoe je deze zelf kunt toepassen. Inclusief modellen en praktijkvoorbeelden.