Deze blog is mijn dankbetuiging aan Rob Overgaauw. Ik heb Rob pas een maand geleden voor het eerst ontmoet. Om precies te zijn op de eerste dinsdagmiddag van februari. Het was een prachtige heldere, zonnige en koude winterdag. Vanuit Gouda reed Rob naar Holten, omdat hij mij wilde filmen. Een korte film van anderhalve minuut waarin ik kraakhelder vertel wat ik wil betekenen voor bedrijven. Dat is namelijk Robs core business: scherpe, aansprekende filmpitches maken voor ondernemers met maximale zeggingskracht. Hij is ervan overtuigd dat identiteitsmarketing daarbij een belangrijke rol speelt en wilde met mij onderzoeken hoe dat in zijn werk gaat. Hij heeft zijn ervaringen en conclusies verwerkt tot een blog op zijn website. Met zijn toestemming heb ik die blog hier overgenomen (vanaf de foto).

Een goed identiteitsbewijs is nog geen goed verhaal naar buiten

Zoals Rob aan het einde van zijn blog vertelt, heeft mijn ontmoeting met hem ervoor gezorgd dat ik mijn eigen verhaal ben gaan herzien. Het lijkt misschien vreemd dat ik mijn verhaal nog verder kan aanscherpen: het is toch immers mijn vak als identiteitsmarketeer om het verhaal van een organisatie maximaal scherp en aansprekend neer te zetten? Dat klopt helemaal, maar het Vliegwiel van Identiteit (zie figuur) maakt duidelijk hoe dit zit. Het identiteitsbewijs vormt na vaststelling de ziel van je organisatie, het vult het gat in de donut. Alles wat je vanaf dat moment doet komt voort uit je identiteit. Stapje voor stapje ga je elk onderdeel van je organisatie, elke ‘spaak’ van het vliegwiel, in lijn brengen met je identiteit. Dat geldt ook voor het verhaal dat je over jezelf vertelt (de spaak communicatie). Elke organisatie zal haar identiteitsbewijs moeten omzetten in een aansprekend en herkenbaar verhaal voor de buitenwereld.

 

Van identiteitsbewijs naar filmpitch

Dat is precies wat Rob doet met zijn filmpitches en wat hij ook met mij gedaan heeft. In zijn woorden: een goede filmpitch geeft je organisatie zeggingskracht. Die zeggingskracht wordt maximaal op het moment dat je het verhaal van je pitch baseert op je identiteitsbewijs. Rob heeft mij nog scherper laten vertellen wat de concrete waarde is die ik vanuit mijn identiteit wil ‘leveren’ aan ondernemers, scholen, zorginstellingen en culturele organisaties en de rol die ik wil spelen op congressen en in het maatschappelijke debat. Het proces dat leidt tot de film is daarbij net zo belangrijk als de film zelf. Rob fungeert hierbij als sparringpartner die reflecteert, tekstsuggesties doet en allerhande tips & trics geeft om jouw verhaal zo krachtig mogelijk uit te dragen naar de mensen die je wilt aanspreken.

Vanaf hier laat ik Rob zelf aan het woord.

Robs blog | Wat kan identiteitsmarketing voor jou betekenen als ZZP-er?

Vorige week had ik het genoegen een ontmoeting te hebben met de man die in Nederland alles weet over identiteitsmarketing en aanjager is van de betekeniseconomie: Kaj Morel. Hij is degene die er werk van gemaakt heeft om mensen en bedrijven te laten nadenken over hun diepere betekenis.

Deze ontmoeting was voor mij ondermeer belangrijk omdat ik vanuit mijn vakgebied zelf continu op zoek ben naar identiteitsvraagstukken. Omdat ik denk dat de zeggingskracht in de films die ik maak er sterk op vooruit zullen gaan. Ik wilde daarom via deze ontmoeting ontdekken of identiteitsmarketing ook voor ZZP-ers zou kunnen werken. Het goede nieuws is dat het gesprek met Kaj mij geleerd heeft dat dit mogelijk is. Dat er prima methodes zijn om ook ZZP-ers te helpen met dieper liggende vragen over de betekenis die ze willen uitdragen met hun bedrijf.

Identiteitsmarketing geeft je pitch meer betekenis

De afgelopen zeven jaar heb ik mij meer dan gemiddeld gericht op de vraag hoe professionals zichzelf profileren, hoe zij pitchen, hoe ze zichzelf onderscheidend proberen te maken. In al die beschouwingen heb ik gemerkt dat dit klaarblijkelijk alles behalve gemakkelijk is. Het niveau waarop door het grosso modo gepitcht wordt overstijgt nauwelijks de cliché-matige zinnetjes van 12 in een dozijn. Deels komt dat doordat mensen niet graag in de schijnwerpers staan, de spotlights zijn voor veel mensen gewoon iets te spannend. Mijn vermoeden is echter dat mensen die echt ergens voor staan die angst helemaal niet kennen. Ze laten zich door niets of niemand in de weg staan. Sterker nog: ze verlangen naar die spotlights en willen hun verhaal wereldkundig maken.  

Indentiteitsbewijs

In de search naar de diepere lagen van ons bestaan heb ik in Kaj Morel een zeer waardig sparringspartner gevonden. Hij laat zijn opdrachtgevers aan de hand van een uitgekiend stappenplan het DNA van hun bedrijf ontdekken. Alle stakeholders doen daar aan mee. Na het doorlopen van zes pittige stappen wordt een identiteitsbewijs afgegeven. Dat is de basis die dient om alle drijfveren, collectieve waarden en aspiraties tot in de diepste vezels bij iedere stakeholder te verankeren. Daarmee ontstaat een perfect richtsnoer voor collectief gedrag, waarmee de neuzen allemaal de zelfde betekenisvolle kant op worden gericht. De ware betekenis die de organisatie wil uitdragen wordt erkend, wordt gevoeld en gaat zich wortelen bij alle stakeholders. Bedrijven die goed snappen wat hun diepere betekenis is bereiken meer, hebben meer slagkracht en zijn geloofwaardiger. 

Je diepste drijfveren voeden je identiteitsmarketing

Wat heeft dit alles nu met profileren en pitchen te maken? En wat zouden ZZP-ers hier aan kunnen hebben? Welnu, ik was al een groot voorstander van het toepassen van identiteit-gerelateerde aspecten in filmscenario’s. Door Kaj ben ik geïnspireerd om dit nog intenser te gaan doen. Dit hele betekenis-denken zal naar mijn idee ook prima kunnen werken voor de één-pitters. Een videoportret zal meer impact hebben als de ondernemer heel duidelijk kan maken welke betekenis hij wil hebben in zijn markt. Daarmee krijgt zijn merk ook meteen meer lading, en dus meer merkwaarde. En hoe beter je dat doet hoe beter het je zal lukken om mensen die bij jou passen in je invloedssfeer te betrekken. In mijn filmproducties zal ik daarom tijdens de filmshoots sterk inzoomen op vragen die identiteit en betekenis raken. Denk daarbij aan vragen als: wat wil je echt betekenen in je markt, op welke manier ben je er voor je klanten, wie gaat er iets missen als jij er niet meer bent? 

Pitch video’s krijgen magneetkracht door identiteitsmarketing

In het MKB en bij sommige onderwijsinstellingen blijkt deze aanpak al te werken. Ik ben er van overtuigd dat deze benadering ook voor zzp-ers prima kan werken. Op dit moment ben ik het fenomeen identiteitsmarketing al aan het toepassen in filmprojecten met zzp-klanten. Ik verwacht over enkele weken de eerste resultaten te kunnen laten zien. 

Bij identiteitsmarketeer Kaj Morel vind je al een goed voorbeeld van zo’n pitchfilm. Wat hij zegt over betekenismarketing en zijn rol daarbij als expert kun je namelijk zien in zijn persoonlijke pitch die ik gefilmd heb tijdens mijn ontmoeting met hem. Het mooie is dat Kaj door deze filmsessie ook zelf weer scherper is gaan nadenken over hoe hij nog meer effect zou kunnen hebben met zijn missie voor het MKB.