4. Strategische scenario’s uitwerken

<a href="/klaar-voor-het-vervolg/" style="color: #ffffff;">< Vorige stap</a>
<a href="/identiteitsmarketingplan-opstellen/" style="color: #ffffff;">Volgende stap ></a>

Doel

Uitwerken van de ambities die je met je identiteit hebt in de vorm van een of meerdere strategische scenario’s.

Effect

De strategische scenario’s maken duidelijk welke richting je wil uitgaan met je organisatie op basis van het identiteitsbewijs. Ze maken ook duidelijk hoe serieus je bent, hoe ver je wil gaan, hoeveel je erin wil investeren. Tot slot geven de scenario’s inzicht in de (globale) strategie die je wilt volgen om je identiteit waar te maken.

Werkwijze

Op basis van het identiteitsbewijs en de inzichten uit het onderzoek naar denkpatronen, opvattingen en veranderkracht ontwikkel je een of meerdere strategische schetsen ter inspiratie en aanscherping. Deze strategische scenario’s zijn zover uitgewerkt dat ze jullie een goed beeld geven van de richting die je uit zou kunnen gaan op basis van je identiteit. Voor alle duidelijkheid: de scenario’s zijn schetsen, geen minutieus uitgewerkte strategische (marketing)plannen.

Duur

2 weken.

Ontwikkel je eigen strategische scenario’s

Mijn oud-collega Paul Mersmann van De Betekenisfabriek heeft een handig stappenplan ontwikkeld om je eigen strategische scenario’s op te stellen:

  1. Stel het 0-scenario op: wat gebeurt er als we zo verder gaan?;
  2. Stel een of meerdere alternatieve scenario’s op: welke kansen biedt de nieuwe identiteit?;
  3. Verwerk je scenario’s tot visualisaties (poster, schets, animatie, film);
  4. Check je scenario’s aan de hand van enkele specifieke criteria;
  5. Kijk of er nog meer scenario’s denkbaar zijn;
  6. Toets je scenario’s bij collega’s, klanten of andere belanghebbenden.

Klik op de afbeelding hiernaast om de pdf te openen.