Boek over identiteitsmarketing
Identiteitsmarketing. Waarom wij bestaan
Hoewel het nooit de bedoeling kan zijn geweest, zijn we organisaties meer en meer gaan beschouwen als geldmachines en banenverschaffers. Organisaties als middel om onze economie te laten draaien en onze welvaart veilig te stellen. We lijken ons nauwelijks bewust te zijn van de werkelijke, veelomvattende betekenis die we met onze organisaties kunnen hebben voor de levens van klanten, medewerkers en de maatschappij, laat staan dat we erop sturen.
Het resultaat: het draait alleen nog maar om targets halen, het behouden van je baan, of hogerop komen. De klant is een lastige bijkomstigheid geworden. Onze betekenis voor de maatschappij een irrelevant neveneffect.
Het kan ook anders. Door ons af te vragen wat wij willen betekenen voor anderen in plaats van wat anderen voor ons kunnen betekenen. ‘Identiteitsmarketing. Waarom wij bestaan’ nodigt organisaties uit om hun eigen bestaansrecht aan de kaak te stellen. Waarom zijn we er ook alweer? Wie zou er wat missen als wij er niet zouden zijn? Door onze eigen identiteit als uitgangspunt te nemen en vervolgens door te vertalen in elke vezel van de organisatie ontstaan organisaties van betekenis. Pure organisaties waarin mensen werken die staan voor datgene waar hun organisatie voor staat en die als vanzelfsprekend bezig zijn met het inlossen van hun belofte aan hun klanten en aan de maatschappij. Zulke organisaties zijn duurzaam rendabel in alle opzichten.
‘Identiteitsmarketing. Waarom wij bestaan’ is een optimistisch boek dat uitgaat van een positief mensbeeld: mensen willen van betekenis zijn voor anderen. Het boek laat zien wat voor krachtige, pure organisaties hieruit voort kunnen komen en geeft je een vliegende start om zelf ook zo’n organisatie te worden.
Persoonlijke toelichting
In het onderstaande filmpje vertel ik je waarom ik dit boek schreef.
Inkijkexemplaar en recencies
Hier kun je het boek alvast inzien.
Voor enkele recensies klik op de onderstaande links.
Nieuwsbrief Verdiwel 2014 (pp. 5-7)
Zichtbare Zaken – Huub Koch 2012
Onderwerpen
Donutmarketing, identiteitsbepaling en identiteitsverankering, de betekenis van betekenis, het identiteitsbewijs en de elementen van organisatie-identiteit, de piramides van identiteitsmarketing, het Vliegwiel van Identiteit, de identiteitssessie, de kunst van het vragenstellen, de finishfoto.
Praktijkverhalen
Bierbrouwers met liefde voor mens en milieu – Bierbrouwerij Gulpener
Van transactie naar relatie als nieuwe waarde – Gemeente Deventer
Geschiedenis van een eigenzinnige zorgverzekeraar – Salland Verzekeringen
De mens centraal – ROC West Brabant